De skarpaste objektiven – FOTOs tio i topp-lista!

23 september, 2011, 12:00

Canon Nikon Minolta Zeiss Voigtländer Sigma worlds sharpest lens

Undrar du ibland över vilka objektiv som är skarpast? Då ska du läsa här.

För vi har rotat i vårt enorma testarkiv, som innehåller i princip alla objektiv som tillverkats de senaste decennierna och gjort en lista över de tio skarpaste objektiven på marknaden. Det tog en stund men här är de. Utan inbördes rangordning.

Samtliga tester är helt jämförbara, oavsett om de gjordes nyligen eller för 20 eller 30 år sedan, eftersom FOTO som en av få tidningar i världen har möjlighet att göra riktiga MTF-mätningar (se kurvorna vid varje objektiv). Det gör vi i samarbete med Victor Hasselblad AB i Göteborg. MTF (Modulation Transfer Function) är ett vetenskapligt vedertaget sätt att mäta och beskriva skärpan och kontrasten i ett optiskt system.

/Christian Nilsson, teknisk redaktör på Tidningen FOTO.

Notera: 2014-08-23
Listan är nu 3 år gammal och vi har testat många objektiv sedan artikeln skrevs. Bland annat mycket skarpa objektiv från Leica, Sigma och Zeiss. En uppdaterad lista kommer snart.

 

Missa inte inte vår nya lista:

De skarpaste normalobjektiven för fullformat – klicka här.

 

 

De 10 skarpaste objektiven

 


Canon TS-E 24/3,5 L II sharpest lens Canon TS-E 24 mm F3,5 L II MTF

 

Canon TS-E 24/3,5 L II

Skärpa: Oshiftat läge: Mycket hög skärpa från mitt till hörn såväl vid full bländare som nedbländat till 8. Med maximal shift: Mycket hög mittskärpa vid full öppning men i kanten blir det en aning mjukt. Efter nedbländning till 8 ger objektivet betydligt bättre kantskärpa, även om det främst är den radiella skärpan som ligger högt. Den tangentiella faller fortfarande ganska brant mot hörnen, och skillnaden kan märkas i motiv med fina detaljer som spretar i olika riktningar.

Övrigt: Canons uppdaterade 24 mm vidvinkel med perspektivkontroll är ett påkostat bygge, såväl mekaniskt som optiskt. Objektivet är manuellt fokuserat med en bred, räfflad fokuseringsringsom har mjuk och precis rörelse. Finesserna som erbjuds är shift (förskjutning av bildcirkeln i sid- och höjdled) samt tilt (lutning av skärpeplanet). Objektivet kan också roteras 90 grader med- och moturs i både tilt- och shiftläget, vilket gör det mycket användbart för arkitektur-, industri- och naturfotografering. Fotograferar man utan perspektivkontroll ger objektivet mycket hög bildkvalitet och ser man bara till att blända ned ett par, tre steg håller det hög klass även med full användning av tilt- och shift-funktionen. Maximal shift: +/- 12 mm. Maximal tilt: +/- 8,5 grader. Objektivet har åtta bländarlameller. Motljusskydd och mjuk väska ingår.
Test i FOTO nr 10/2010


Zeiss Distagon 18 mm F3.5 Zeiss Distagon 18/3,5 MTF

Zeiss Distagon T* 18/3,5 ZF

Skärpa: Mycket god skärpa redan vid full bländare, dessutom bra ända ut i kanten även när objektivet används på en småbildskamera. Nedbländning till bl. 5,6 eller 8 ger ytterligare något högre skärpa över hela bilden men skillnaden märks framför allt längst ut i hörnen med småbildsformat.

Övrigt: Mycket gedigen, manuellt fokuserad vidvinkeloptik med Nikonfattning (AI-S). Skärpan är synnerligen god oavsett om objektivet används på en småbildskamera eller en modell med sensor i APS-format. Hög distorsion och markant vinjettering är minus man dessvärre får räkna med vid sådana här brännvidder. Bländaren är mekanisk, inställbar i halva steg och har nio rundade lameller. Rejält motljusskydd i metall ingår. Det är dock omständligt och trögt både att vrida fast och ta av. Finns även med Pentax K-fattning.
Test i FOTO nr 3/2009



Nikkor AF-S 14-24/2,8 G ED MTF Nikon 14-24 F2.8 G ED

Nikkor AF-S 14-24/2,8 G ED

Skärpa: Vid 14 mm är skärpan och kontrasten redan vid full bländare mycket bra ända ut i kanten. Endast de yttersta hörnen blir en aning luddiga. Vid längre brännvidder faller kantskärpan en aning, speciellt i 24 mm-läget, men får fortfarande betecknas som helt acceptabel vid bl. 2,8. Efter ett par stegs nedbländning ger objektivet, speciellt med tanke på brännviddsområdet, mycket god skärpa över hela bilden.

Övrigt: Ett unikt zoomobjektiv, som förenar både ultravidvinkel och hög ljusstyrka. Och Nikon har lyckats med det till synes omöjliga – att få skärpan att hålla ända ut i kanten även vid bl. 2,8 och det vidvinkligaste läget. En enastående prestation. Det här är absolut toppklass, inte minst då byggkvaliteten också är mycket hög. Gummipackningar förhindrar fukt- och damm att komma in medan AF-S motorn ger mycket snabb och tyst fokusering. Ett inbyggt motljusskydd av metall samt Nikons Nano Crystal ytbehandling ger förvånansvärt goda motljusegenskaper, särskilt med tanke på frontlinsens yta samt mängden linser i konstruktionen (14 element i 11 grupper). Men objektivet har ändå två nackdelar. Den ena är den kraftiga distorsionen i 14 mm-läget. Den förvränger motivdelar i kanten av bilden ganska rejält. Den andra är den mycket välvda frontlinsen som förhindrar användningen av filter. Bländaren har nio rundade lameller. Vadderad tygväska ingår.
Test i FOTO nr 3/2008



Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro Canon 100 F2.8 L IS USM Macro MTF

Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro

Skärpa: Vid oändligt/långa avstånd: Med småbildsformat är skärpan mycket bra redan vid full bländaröppning, endast längst ut i hörnen sjunker den en aning. Mellan bl. 4 och 8 är objektivet oerhört skarpt, såväl med småbild- som med APS-C-format. Vid skala 1:2: Med småbildsformat ger objektivet mycket god skärpa såväl vid bländare 2,8 som nedbländat till 8. Med en högupplöst APS-C-sensor (över 10 megapixel) märks ett visst tapp i tangentiell skärpa mot kanten vid bl. 2,8. Men efter ett par stegs nedbländning (till bl. 5,6) blir bilden skarp från mitt till hörn.

Övrigt: Ett mycket fint telemakro som med sin extremt höga skärpa vid normala fokusavstånd och full bländaröppning också passar utmärkt för porträttfotografering. Objektivet är utrustat med bildstabilisering, som gör det möjligt att fotografera på frihand med ett par steg längre slutartid än man normalt klarar. Objektivet har innerfokusering, vilket innebär att objektivet inte ändrar storlek vid fokusering. Omkopplare för begränsning av fokusområdet finns. Ljusförlusten vid skala 1:1 är 2 EV. Bländaren har nio lameller. Frontlinsen ligger ytligt och ett motljusskydd bör användas för att undvika risk för ströljus. Ingår dock ej.
Test i FOTO nr 7/8-2010



Nikkor Micro AF 200/4 D ED Nikon 200 F4 Micro MTF

Nikkor Micro AF 200/4 D ED

Skärpa: Inställt på oändligt ger objektivet mycket hög skärpa från mitt till hörn oavsett om man använder full bländaröppning eller bl. 8. Vid närgränsen sjunker skärpan en smula men är ändå riktigt bra vid samtliga bländaröppningar.

Övrigt: Ett gediget men mycket dyrt makrotele med höga optiska prestanda. En relativt rund bländare med nio lameller ger snygg återgivning av motivdelar som ligger i oskärpa. Frontlinsen ligger ganska ytligt så ett motljusskydd bör användas om man vill minimera risken för kontrastsänkande ströljus. Objektivet har omkopplare för avståndsbegränsning (70 cm–oändligt, 70 cm–närgränsen, samt fulla fokuseringsområdet). Ljusförlusten vid skala 1:1 är cirka ett steg. Längden är 20 cm och ändras ej vid fokusering. Hård väska och roterbart stativfäste ingår.
Test i FOTO nr 7/8-2007



Sigma 70/2,8 EX DG Macro Sigma 70 F2.8 Macro MTF

Sigma 70/2,8 EX DG Macro

Skärpa: Vid normala fokuseringsavstånd är objektivet knivskarpt ända ut i hörnen redan vid full bländare. Ett stegs nedbländning, till bl. 4, förbättrar skärpan i hörnen ytterligare en aning men därefter händer det inte mycket. I makroområdet (runt skala 1:3) är kantskärpan något mjukare än i bildmitten men får ändå betecknas som ganska bra. Efter ett par, tre stegs nedbländning, till bl. 5,6 eller 8, blir den dock ännu bättre och objektivet ger då hög skärpa från mitten ända ut i hörnen.

Övrigt: Det här är ett kalasobjektiv för makrofotografering, oavsett om man tänker använda det på en småbildskamera, som det är avsett för, eller på en digitalkamera med mindre sensor. Skärpemässigt är det i toppklass och även byggkvaliteten känns övertygande. Mjukgående, glappfri fokuseringsring med gummiräfflor, omkopplare för avståndsbegränsning och objektivtub delvis av metall är några av de positiva egenskaperna. Fokuserat vid oändligt är objektivet 9,5 cm långt, räknat från kamerafattningen. Fokuseras det till skala 1:1 blir det istället 15 cm långt. Motljusskydd och väska ingår.
Test i FOTO nr 4/2007



Voigtländer APO Lanthar 90/2,8 Voigtlander 90 F2.8 MTF

Voigtländer APO Lanthar 90/2,8

Skärpa: Såväl vid full öppning som nedbländat är objektivet oerhört skarpt över hela bilden.

Övrigt: Ursprungligen byggt med M39-skruvfattning för Voigtländers mätsökarkameror i Bessa-serien. Finns idag i en version med fattning för Canon respektive Nikon. Ett oerhört bra objektiv till en relativt billig peng Skärpan är fullt i klass med motsvarande brännvidder från Contax och Leica, kanske till och med aningen bättre. Den mekaniska finishen är hög. Bländarringen har lägen för halva bländarsteg. Motljusskydd ingår.
Test i FOTO nr 5/2002



Nikkor AF-S VR 400/2,8 G ED Nikon 400 F2.8 VR MTF

Nikkor AF-S VR 400/2,8 G ED

Skärpa: Mycket hög skärpa vid samtliga bländare, från bildcentrum ända ut i hörnen. Av tekniska skäl har vi inte kunnat mäta MTF vid full bländaröppning utan bara vid bl. 4. Praktisk fotografering har dock visat att skärpan är i topp även vid 2,8.

Övrigt: Oerhört välbyggt och så gott som helt kompromisslöst supertele, med hög ljusstyrka, optiska prestanda i topp och finesser som bildstabilisering och tyst ultraljudsfokusering som grädde på moset. Givetvis kostar det också en smärre förmögenhet. Bildstabiliseringen har två lägen: ”normal” och ”aktiv”. Med ”normal” känner objektivet av om fotografen panorerar och kompenserar enbart för skakningar i vertikalled. Nio rundade bländarlameller. Avtagbart, roterbart stativfäste. Mot ljusskydd och hård väska medföljer. 
Test i FOTO nr 2/2010



Canon EF 200/2 L IS USM Canon EF 200 F2 L IS USM MTF

Canon EF 200/2 L IS USM

Skärpa: Mycket bra skärpa och kontrast redan vid full bländare, oavsett kamerans bildformat. Objektivet når maximal prestanda redan efter ett stegs nedbländning (bl. 2,8) och är då oerhört skarpt över hela bilden.

Övrigt: Ett mycket ljusstarkt – och dyrt – proffstele som är så bra som det bara kan bli. Faktiskt är det minst lika skarpt som sin legendariska föregångare, Canon EF 200/1,8 L USM. Nya versionen har dock fördelen av inbyggd bildstabilisering. Denna har två lägen: ett för stabilisering av skakningar i alla led. Det andra är avsett för panoreringar och kompenserar endast för skakningar i vertikal led. Objektivet har åtta bländarlameller och ger mycket behaglig bakgrundsoskärpa vid de största bländaröppningarna. Här finns också en knapp för memorering av förinställt fokusavstånd samt omkopplare för avståndsbegränsning: Fulla fokusområdet samt 3,5 m – oändligt. Roterbart, avtagbart stativfäste. Motljusskydd ingår. Levereras i hård, stöttålig väska.
Test i FOTO nr 7/8-2009



Nikkor AF-S VR 200-400/4 G ED Nikon 200-400 F4 VR MTF

Nikkor AF-S VR 200-400/4 G ED

Skärpa: Vid samtliga brännvidder är skärpan mycket hög ända ut i kanten av bilden, såväl vid full öppning som nedbländat.

Övrigt: En ljusstark, stor och tung telezoom (36 cm lång, 12 cm i diameter på det tjockaste stället) med hög skärpa genom hela brännviddsområdet. Mekaniskt påkostad och välbyggd, med finesser som bildstabilisering och ultraljudsmotor för tyst fokusering. Objektivets längd, tyngd och viktfördelning (ganska framtungt) gör det aningen svårhanterligt vid frihandsfotografering. Priset är högt men så får man också en unik optik som passar bra för både sport- och naturfotografering. Största nackdelen är distorsionen, som dock sällan besvärar vid den typen av motiv sådana här brännvidder brukar användas till. Stativfäste (ej avtagbart), knappar för programmering av förinställt fokusavstånd samt omkopplare för avståndsbegränsning (oändligt – 6 m eller fulla fokuseringsområdet) är några av finesserna. Bildstabilisering har två lägen: ”normal” och ”aktiv”. Med ”normal” känner objektivet av om fotografen panorerar på ett rörligt motiv och kompenserar då enbart för skakningar i vertikalled. Motljusskydd och rejäl väska ingår.
Test i FOTO nr 7/8-2006

 

 

Print Friendly and PDF Dela på Facebook 45
Annons
  • Olof

    Onekligen mycket fina objektiv. Men det är verkligen både äpplen och päron i detta urval. Förutom att MTF-kurvorna ligger högt finns ingen gemensam nämnare som t.ex. en given brännvidd och största bländare, fast eller zoom, etc. M.a.o. finns det många fler objektiv som är minst lika bra som just dessa lite godtyckligt utvalda.

    • Christian Nilsson

      Hej Olof!
      Ja, det är äpplen och päron. Det finns ingen gemensam nämnare här annat än att skärpan är osedvanligt bra inom några olika objektivkategorier.
      Men det finns inte ”många fler objektiv som är minst lika bra som dessa utvalda”, som du skriver. Det finns några som nedbländat håller ungefär samma kvalitet. Bland annat en del normalobjektiv och några telen. Och det finns även ett fåtal objektiv där skillnaden i MTF är hårfin. Bland annat är Canon EF 400/2,8 L IS USM i samma klass som Nikon VR 400/2,8 G ED som är med i vår lista. Men Nikons variant är faktiskt en aning vassare när man jämför MTF vid högre frekvenser än de som visas här. Det har vi kunnat göra vid vår sammanställning.
      MVH Christian Nilsson, FOTO

      • Olof

        Det vore intressant att kunna få ta del av era fullständiga MTF-mätningar (åtminstone för oss ”MTF-nördar”). Dvs. MTF även för högre frekvenser än de som publiceras (och ev. lägre). Förslagsvis kunde ni publicera dessa data här på FOTO-webben om än bara i ert ”råformat” (tabell?) att ladda ner eftersom de av utrymmesskäl ju inte lämpar sig för tryck i tidningen. Med alltmer pixeltäta sensorer frågar man sig om objektiven hänger med och släpper igenom de motsvarande finaste detaljerna (MTF vid 40,50,…,100 cykler/mm), eller finns det rent av ännu mycket kontrast kvar i fina objektiv vid höga MTF-frekvenser som nuvarande sensorer inte kan registrera ? Artikeltips!

        • Christian Nilsson

          Ja, jag förstår att det vore intressant. Men det här är information som i vissa stycken får betraktas som en företagshemlighet. Lägger vi ut de kompletta mätningarna i tabellform kan vilken som helst av våra svenska eller utländska konkurrenter ladda ned dem och använda som underlag för sina egna tester. Det vill vi givetvis inte bjuda på! Men kul att du frågar!
          Mvh Christian Nilsson, FOTO

          • Olof

            Hmm… jag förstår lite av dilemmat. Men om MTF-uppgifterna låses in utan tillgång för någon annan förlorar de ju också sitt potentiella ”värde”, om ni nu inte kan sälja MTF-”rådatat” dyrt till andra tidningar förstås. En lösning kanske kan vara att ändå göra MTF-diagram ur MTF-”rådatat” och märka diagrammen med ”(c) MTF measurements made by Tidningen Foto” eller liknande tvärs över diagrammen. Borde vara ganska enkelt att generera med ett automatiskt skript ;-)
            Då blir det i.a.f. uppenbart vart MTF-datat kommer ifrån, även om det fortfarande kan spridas, och ni får välförtjänt ”credit” och uppmärksammas i en mycket större krets, vilket kan visa sig vara mycket värdefullt i dessa globaliserade internettider.
            Tack hursomhelst för de MTF-data ni publicerar on-line. Det är mycket lättare att hitta gamla, men fortfarande lika värdefulla, MTF-tester här än att blint rota i de egna FOTO-tidningsgömmorna.

            Slutligen vore det tacksamt om ni någon gång lite mer exakt redovisar hur MTF-testen går till, om t.ex. ”vitt-ljus” används (dvs påverkar kromatiska aberrationer MTF i era mätningar?), felmarginaler, etc. Även intressant, och praktiskt relevant, i en jämförande artikel med flera exakt likadana objektiv hur mycket det kan skilja i MTF mellan olika exemplar, för några olika priskategorier/typer, samt t.ex. skillnaden mellan några nya och begagnade objektiv-exemplar, etc.

            Mvh
            Olof N.

          • Christian Nilsson

            Tack för dina förslag! Vi ska ha dem i minnet.

            Mvh Christian, FOTO

          • Loerstav

            Hei!
            Har siste utgåva av Voiglander Lanthar dei same spesifikasjonane?
            Mvh
            Lars

          • Anonym

            Hej!
            Den senaste utgåvan av Voigtländers 90 mm är APO Lanthar 90mm F3,5 SL II. Det är ett objektiv för en spegelreflexkamera och därmed är den optiska konstruktionen inte riktigt samma som för den version vi testade. Det objektivet var nämligen byggt för mätsökarkameror som har kortare avstånd mellan fattningen och bildplanet. Jag skulle tro att det nya objektivet också håller hög klass men om skärpan är lika bra som med det gamla vet inte förrän vi fått ett exemplar att testa.
            Läs mer om Voigtländers objektiv på http://www.voigtlaender.de

  • BjörnA

    Man kan notera att det inte finns en enda normaloptik (50 mm) med i samlingen. Har väl i alla fall tidigare ofta ansetts vara den brännvidd som levererar bäst resultat. Inte heller finns det med några Leicaobjektiv som ju många menar är bland de bästa som finns. Så om jag förstår artikeln – som ju skall lista de tio skarpaste objektiven på marknaden – rätt, så skall t.ex.Nikkors 14-24 zoom eller Zeiss 18 mm Distagon ge skarpare/bättre upplösta bilder än exempelvis en 50 mm M-Summicron eller för den delen en 28 eller 35 mm M-Summicron ASPH. Är det verkligen så eller har jag missat något?
    BjörnA

    • Christian Nilsson

      Hej!
      Bra vidvinkelobjektiv har ofta väldigt höga MTF-värden i mitten av bilden, till och med högre än bra 50 mm objektiv. Däremot tappar de normalt skärpa utåt kanten av bilden. Vidvinklarna i vår lista är exceptionellt bra och har osedvanligt litet skärpetapp mot bildkanten. Med andra ord blir svaret att, ja, Carl Zeiss Distagon 18/3,5, Canon 24/3,5 TS (i oshiftat läge) och Nikkor 14-28/2,8 är skarpare över större delen av bilden än till och med de Leica-objektiv du nämner.
      Leica har onekligen gjort mycket skarpa gluggar och en gång i tiden var de ”state-of-the-art” som man brukar säga. Det fanns få konkurrenter som nådde upp till motsvarande klass. Idag ser det annorlunda ut. Leicas objektiv är fortfarande bland de skarpaste men inte skarpast överlag. Externa objektivtillverkare som exempelvis Sigma har producerat gluggar som utan problem håller för jämförelse mot vilken Leica-optik som helst. Bland annat Sigma 70/2,8 Macro (som är med i vår lista), Sigma 150/2,8 Macro och Sigma 180/2,8 Macro. Det hade säkert ingen kunnat tro för en tjugo, trettio år sedan när Leicas rykte fortfarande stod i topp.

  • Pingback: SIGMA 70mm macroが世界で最もシャープなレンズに選ばれるも山木社長売れないと嘆く(@KazutoYamaki) | YOUのデジタルマニアックス dmaniax.com

  • Pingback: Ny ljusstark vidvinkeloptik från Carl Zeiss | FOTO

  • Anonym

    Fast det är egentligen föga förvånande med så många Nikon-gluggar i topp med tanke på att Christian är en smyg-Nikonist precis som Mats Wernersson var en Canonist ;-) Själv har jag sett mätningarna och Canons 400 (nya) verkar vara bättre än Nikons. Nu är Canons gamla här ställd mot Nikons nyare. Detta förklarar kanske resultatet. Saknar Canons 180 Macro med här.

    • Christian Nilsson

      Det var ju en kul kommentar. När Canon låg på topp för några år sedan, med 1Ds, 1D Mk II, 20D och 5D, fick jag höra att jag var Canonist. Och Mats Wernersson plåtade i själva verket privat med Nikon. Den här typen av antaganden grundar sig alltid i någon märklig föreställning att vi som testar prylarna är partiska. Canon 180 Macro är för övrigt inte skarpare än Sigmas 180 eller 150 Macro, som lika gärna skulle ha kunnat vara med. Canons nya 400/2,8 är ännu inte publicerad i test i tidningen så den kunde ju knappast ha varit aktuell på den här listan, som bara består av objektiv vi redan testat.

      Christian Nilsson, Tidningen FOTO

  • Christian Nilsson

    Det var ju en kul kommentar. När Canon låg på topp för några år sedan, med 1Ds, 1D Mk II, 20D och 5D, fick jag höra att jag var Canonist. Och Mats Wernersson plåtade i själva verket privat med Nikon. Den här typen av antaganden grundar sig alltid i någon märklig föreställning att vi som testar prylarna är partiska. Canon 180 Macro är för övrigt inte skarpare än Sigmas 180 eller 150 Macro, som lika gärna skulle ha kunnat vara med. Canons nya 400/2,8 är ännu inte publicerad i test i tidningen så den kunde ju knappast ha varit aktuell på den här listan, som bara består av objektiv vi redan testat.

    Christian Nilsson, Tidningen FOTO

  • Per

    Hej, Christian!
    Nu kanske min fråga inte är riktigt relevant för den här sidan, men jag försöker ändå.
    Zeiss Makro-Planar 100/2, är skärpan bra nog, för att matcha en Nikon D800E?

    Mvh
    Per

    • Christian Nilsson

      Ja, tveklöst. Det är en mycket skarp makrooptik och käkar 36 megapixel till frukost! Den, liksom flertalet andra makroobjektiv, klarar högre upplösning än så.

  • Dag

    Hej!

    Tack för informativa och bra kommentarer angående optiken ovan!

    I de tester jag sett har Zeiss 18mm så som ni också påvisat hög distorsion och kraftig vinjetteríng (vilket endel fotografer tycker om och andra inte). Jag tycker att objektivet har för hög vinjettering ännu på bländare 8, ännu vid bländare 11 ligger vinjetteringen på ca 0,8 EV vilket är ganska mycket med tanke på bländaröppningnen, de bättre objektiven har lägre tal på de bländaröppningarna och det går ju att se även lätt i praktiken och kan vara irriterande. Kromatiska aberrationen(färgskuggor) ligger onödigt högt för ett så dyrt objektiv. Vad skärpan beträffar finns det ändå lite att önska om man jämför med storabror Zeiss 21mm f2,8 ZE(för canon). Jag förstår inte varför ni valt att ta med 18mm bland de skarpaste objektiven när Zeiss 21 mm är både skärpemässigt, distorsionsmässigt, vinjetteringsmässigt och kromatisk aberrationsmässigt ett avsevärt mycket bättre objektiv än Zeiss 18mm.
    Överlag har zeiss bra optik, men ett av zeiss absolut bästa objektiv är just 21mm.
    De som kan mäta sig med denna optik är ju (för canon kamror) är canons eget 24mm f/1,4 II.
    Jag tycker ändå att Zeiss 21mm är vassare än canons eget 24mm, trots att zeissen
    har manuell skärpa och är lite mera vidvinkligt(har sällan bråttom att ställa in skärpan med detta eftersom motiven ofta finns ändå ”oändligt” långt borta, så uppstår inga problem med skärpeinställningen).
    Mvh.
    Dag

  • http://www.facebook.com/people/Oscar-Stahle/100001098463350 Oscar Stahle

    Förvånande att inte se ett enda Leica M objektiv på listan. Summicron 50 är en höjdare…., men det finns andra som är ännu bättre….

    • Scarlet_Billows

      Jag förstår inte den här listan alls. Vad är urvalskriterierna? Om det endast är skärpan har jag svårt att förstå (och håller jag med om att det är högst förvånande) att inte ett enda M objektiv är med. 50 Summilux Asph är tex nästan vanvettigt skarp redan från f1.4. Den är avsevärt skarpare än min 100L Macro som är med i testet.

      • Tidningen FOTO

        Listan visar några av de skarpaste objektiv tidningen FOTO testat. Och Leica Summilux 50/1,4 Apsh har dessvärre inte testats. Inte ännu i alla fall. Men det kommer…

        • Scarlet_Billows

          Stort tack för svaret. Ser fram emot det testet. Ni kunde ju inkludera något äldre M (non-asph) objektiv också, nån 35 eller 50 Summicron tex. Jag har en v3 50 som från 1970 som är löjligt bra.

  • Nicke

    I nummer 1/2014 har ni en uppdaterad lista, kanske dags att uppdatera denna sida?